BESAR, PANJANG, KERAS, TAHAN LAMA, GEBU, MONTOK, LENTIK & ANJAL

Wednesday 5 April 2017

Faedah Berkahwin Dari Rujukan Buku Permata Yang Hilang.

Agama Islam menggalakkan umatnya bernikah mengikut selayaknya. Dorongan tersebut dinyatakan di dalam Al-Qur'an serta hadith. Hanya dengan nikah kahwin seseorang Islam itu mendapat kesempumaan dalam hidup, mencapai puncak segala kekayaan dan menjadi asas ketenteraman jiwa manusia. 
Faedah-Faedah Paling Asas Yang Perlu Diketahui Ialah:
1.Menuju kebaikan. Digalakkan agar memilih isteri yang baik budi bahasanya, sopan santun dan baik keturunan agamanya. Firman Allah dalam Surah An-Nisa' Ayat 3 yang bermaksud: “Berkahwinlah kamu dengan memilih perempuan yang layak dan sesuai untukmu daripada perempuan-perempuan yang baik di antara kamu orang-orang yang beriman dan jika kamu mampu serta boleh kamu berlaku adil, berkahwinlah dua, tiga hingga empal sekalipun maka jika kamu takut tidak dapal berlaku adil, seorang isteri itu memadailah”

2.Hidup bersuami isteri membantu penghidupan, beroleh berkat dan kekayaan, bukan kesusahan dan kepapaan. Firman Allah dalam Surah AnNur Ayat 32 maksudnya: “Berkahwinlah dengan perawan daripada kamu dan teruna daripada golongan kamu ataupun dengan jariah-jariah kamu yang salihah, sekiranya kamu berada di dalam keadaan fakir mudahmudahan kamu akan beroleh kaya dan berkat dari kurnia Allah”.

3.Berkahwin itu satu sunnah perjalanan hidup dan ia adalah satu bentuk kesopanan sejak dahulukala. Allah telah memberikan contoh perbuatan rasul-rasul di dalam Surah Ar-Ra'du Ayat 38 maksudnya: “Sesungguhnya kami telah mengutuskan beberapa orang rasul-rasul terdahulu daripada kamu serta kami perkenankan mereka itu beranak isteri”.

4.Isteri yang salihah sentiasa membawa keberkatan dalam hidup berumahtangga sebagaimana sabda Nabi s.a.w. bermaksud: “Berkahwinlah kamu kerana orang-orang perempuan itu boleh menolong menjayakan hal ehwal kehidupan kamu mencari rezeki”.

5.Segala pahala ibadat digandakan dengan berkahwin kerana mempunyai kesanggupan menunaikan suruhan berkahwin dan menunaikan tanggungjawab terhadap anak isteri sebagaimana sabda Rasulullah yang bermaksud: “Sembahyang dua raka’at orang yang telah beristeri itu keadaannya lebih utama daripada sembahyang tujuh puluh raka’at orang yang membujang tiada berkahwin”

6.Menyalurkan nafsu syahwat pada jalan yang halal sebagaimana sabda Nabi yang bermaksud: “Apabila berkahwin seorang muda itu nescaya menjeritlah syaitan sambil ia berkata alangkah ruginya aku, sesungguhnya terpeliharalah orang muda ini daripada godaanku”.
 

BERMINAT, TAIP:
"PROMOSI 2 BOTOL"
"PROMOSI 2 BOTOL"
"PROMOSI 2 BOTOL"
============
WhatsApp/SMS: +60122873723
WeChat: SupeRich912
FB: Saya Nak MLTGA Sekarang!
Web Rasmi: www.SICODEK.com

No comments:

Post a Comment

Ini Blog MLTGA Oil Plus